Hjälp - vanliga frågor & svar om Fyndtorget.se



Hur söker man efter en annons?
För att söka efter en annons använder du dig utav vår sökmotor högst upp på sidan eller klickar dig fram på respektive län på Sverigekartan. Du kan begränsa din sökning genom att ange vilket län du vill söka i, vilken kategori, vilken annonstyp, samt ange valfritt sökord.

Hur lägger jag in en bild i annonsen?
När du lägger till en ny annons väljer du knappen "bläddra" för att sedan välja den bild som du har på din dator som du vill infoga i annonsen. Bilden får vara max 5 Megabyte i filstorlek och bildformatet skall vara JPG, PNG eller GIF. Bild som överskrider dessa värden kommer ej med i annonsen.

Hur raderar jag min annons?
Du kan radera dina annonser här. Du behöver uppge den e-postadress och det lösenord du använt när du tidigare annonserat. Om du har glömt ditt lösen kan du få detta skickat till din mail.

Kan jag ändra min annons?
Nej, av säkerhetsskäl har vi valt att en annons ej kan ändras av annonsören i efterhand. Vill du ändra din annons får du radera den aktuella annonsen och lägga in den på nytt med ändringarna.

Kan jag använda HTML-kod i min annons?
Nej, dessvärre inte. Annonser innehållande HTML-koder kommer att raderas.

Varför syns inte länken som jag skrev in i min annons?
Ev. länk som läggs in i annonsen får endast finnas för att ge mer information om det annonserade objektet. Länkar som enbart är reklam för andra hemsidor raderar vi vid granskning.

Varför måste jag uppge en giltlig e-postadress?
När du lagt in en annons kommer ett annonskvitto att skickas till dig med ett annonsID-nummer och det lösenord du valt. Detta lösenord och ID-nummer behöver du för att kunna radera din annons.

Varför används svarsformulär istället för att visa e-postadress?
För att undvika spam (mass-utskick) till din e-postadress har vi vidtagit denna säkerhetsåtgärd. När en köpare vill kontakta annonsören så använder han/hon svarsformuläret för att skicka ett mail till annonsören. Först när annonsören svarar köparen så syns hans/hennes e-postadress.

Måste man uppge telefonnummer i annonsen?
Telefonnummer är inte obligatoriskt att uppge, men det ger annonsen ett mer seriöst intryck. En ev. köpare kanske vill komma i kontakt med dig via telefon för att snabbt få svar på en fråga.

Min annons syns inte. Varför har den inte lagts in?
Om din annons inte syns kan det bero på att du ej angivit din korrekta e-postadress. Innehåller din annons material som kan vara stötande eller olagligt så tas annonsen bort direkt. Detsamma gäller om din annons innehåller information som inte följer reglerna för annonsering på Fyndtorget.se

Vilka regler gäller för annonsering på Fyndtorget.se?
* Att lägga in en likadan annons i mer än en kategori eller på flera platser är inte tillåtet.
* Att lägga in många olika saker i samma annons är inte tillåtet. Dela upp i flera annonser.
* Att locka folk att tjäna pengar genom att "arbeta hemifrån" är inte tillåtet.
* Försäljning av bantningsprodukter, hälsopreparat och liknande är inte tillåtet.
* Produkter relaterade till nätverksmarknadsföring/MLM/pyramidspel etc är inte tillåtna.
* Försäljning och uthyrning av hus/lägenheter utomlands är inte tillåtet.
* Endast reklam för annan hemsida (inte en produkt som säljs) är inte tillåtet.
* Pornografiskt eller annat material som kan uppfattas som stötande är inte tillåtet.
* Annonser får inte innehålla produkter/material som är olagliga.
* Annonser får inte innehålla piratkopior eller plagiat av märkesprodukter.
* För husdjur gäller att katt skall vara minst 12 veckor och hund minst 8 veckor för att överlåtas.
* Lägsta pris för en katt skall vara 100 kr, för en hund 500 kr och för övriga smådjur 50 kr.
* Annonsören ansvarar för annonsens innehåll. Vid annonsering skall e-postadress alltid anges.
* Fyndtorget.se tar inget ansvar för utannonserade varor eller affärer som de leder till.
* När du lägger in en annons godkänner du att vi skickar Fyndtorgets nyhetsbrev till din E-post (kommer någon gång per månad). Du kan alltid avanmäla dig från detta i efterhand direkt i nyhetsbrevet.


Hur handlar jag säkert? 10 tips för en tryggare affär.

1. Verkar det för bra för att vara sant, då är det oftast för bra för att vara sant.

2. Kolla upp säljarens uppgifter på Ratsit.se för att försöka säkerställa att säljaren är den han/hon utger sig för att vara.

3. Betala aldrig pengar i förskott till säljare du inte känner, oavsett hur pålitlig säljaren verkar vara.

4. För ökad säkerhet - be säljaren använda Payson-garanti eller Internetgirot vid distansköp.

5. Även om ni inte bor nära varandra - fråga om du kan komma till säljarens ort och träffas för att göra upp affären. Är säljaren tveksam har du all anledning att bli misstänksam!

6. Att säljaren lämnar ut sitt person- eller kontonummer som trygghet vid förskottsbetalning skyddar dig INTE mot bedrägerier.

7. Undvik säljare som vill skicka varor från andra länder! Oftast svarar dessa på engelska eller dålig svenska.

8. Undvik utlandsbetalningar! Använd aldrig betalningstjänster som Western Union, BidPay eller MoneyGram.

9. Lämna inte ut ditt bankkonto eller betalkortsnummer till folk du inte känner.

10. Nästan alla bedrägerier sker när köparen och säljaren inte träffas.


Hur kan jag undvika förskottsbetalning till säljare?

1. Träffa säljaren
Det mest självklara sättet om säljaren finns i närheten av dig. Du slipper dessutom frakt, och kan inspektera varan innan du betalar för den. Gör inget du inte skulle gjort i vanliga fall. Det inte t.ex inte en bra idé att lämna över tusenlappar till främlingar på en mörk parkeringsplats.

2. Internetgirot
Köpare eller säljare fyller i uppgifter om köpet på internetgirots sajt. Frakten måste ske med spårningsbar försändelse - tänk på att det kan kosta lite extra. Bägge ska vara överens om vem som står för de extra kostnaderna för betalning och frakt! När bägge godkänt uppgifterna från internetgirot betalar köparen till internetgirots bankgiro, och anger spårningsnummer. När säljaren får veta att pengarna kommit in skickar han/hon varan. När köparen fått varan betalas pengarna från internetgirot till säljarens bankkonto. Kostnad: 5 procent på försäljningspriset. Läs mer på www.internetgirot.se

3. Payson
Köparen måste ha ett konto hos Payson och beställa tjänsten Paysongaranti. Det fungerar ungefär som internetgirot, men köparen kan betala med kort och betalningen sker i realtid. Det går alltså mycket fort att se om pengarna kommit in. Pengarna betalas inte till säljarens bankkonto, utan till säljarens Paysonplånbok. Pengarna i plånboken kan sedan användas till att köpa grejer på nätet. Vill säljaren föra över pengarna från Paysonplånboken till det egna kontot kostar det 2 kr. Kostnad: 5 procent på försäljningspriset. Läs mer på www.payson.se

4. Bussgods
Skickas varan med Bussgods kan man välja till tjänsten Efterkrav, som innebär att säljaren får betalt först när godset kommit fram till köparen. Kostnad: 50 kr. Läs mer på www.bussgods.se


Använder Fyndtorget.se sig av cookies?
På Fyndtorget.se används temporära cookies, så kallade sessionscookies. Syftet med cookien är att kunna underlätta navigering. Cookien lagras tillfälligt på din dator och försvinner efter avslutat besök, det vill säga ingen information om ditt besök sparas. Du kan hindra användning av cookies genom att ändra inställningarna i din webbläsare. Mer information om cookies och lagen om elektronisk kommunikation finns på Post och telestyrelsens webbplats: www.pts.se

Tillbaka till toppen!





































































 

© 2001-2014 Fyndtorget.se - Köp och Sälj  |  Senaste Annonser  |  Populära Auktioner  |  Hjälp - Frågor  |  Kontakta Fyndtorget